Matchreferat

Vinnö IF - Vanneberga IF   2-3 (2-2)

1-0 Mattias Svensson (5)

2-0 Mattias Svensson (10)

2-1 Fredrik Frank (25)

2-2 Ola Karlsson (35, straff)

3-2 Andreas Johansson (65)

Varningar:

Rikard Persson

Matchens lirare:

Inget pris till matchens lirare delades ut.

Matchen:

Efter två raka hemmasegrar var det dags för VIF att åka till Vinnö för att försöka ta årets första bortaseger.

Matchen började nästan oförskämt bra, redan i inledningen av matchen hade Lillen fått rinna igenom två gånger, en gång på passning från Palmehag och en gång från Rille. Båda gångerna visade Lillen prov på stor kyla och efter tio minuter stod det alltså 2-0 till VIF utan att man egentligen behövt anstränga sig något nämnvärt. Med facit i hand kanske VIF fick tvåmålsledningen för enkelt för efter det somnade man in och släppte in Vinnö ordentligt i matchen. Vinnö kunde också reducera halvvägs in i första halvlek efter att deras ena ytter blivit helt fri vid bortre stolpen. Trots detta vaknade inte VIF utan det kom också en kvittering på straff efter att VIF inte fått bort bollen i situationen som ledde till straffen, även detta mål kändes väldigt billigt.

Trots att man gjort årets förmodligen sämsta halvlek var det ändå oavgjort i paus, så inför andra kändes det som om VIF kunde höja sig lite grand var ändå segern inom räckhåll. Efter tjugo minuter i andra fick man också en bra chans att ta ledningen. I en situation där VIF egentligen skulle fått sin tredje straff (två tidigare klara straffsituationer hade nekats) blåste till slut domaren och pekade på straffpunkten. Palmehag fick chansen att ge bortalaget ledningen men hans svagt slagna straff räddades till hörna, dock räddades han av att Adde som i röran efter hörnan kunde peta in bollen från flera centimeters håll. Efter detta bevakades ledningen och Vinnö var aldrig riktigt när att kvittera trots att man fick lite tryck på slutet.

Tredje raka segern bärgades trots att spelet haltade, detta är ju dock en styrka och när serien summeras i höst kan dessa tre poäng vara väldigt viktiga.

Henrik J

Thomas P Markus S Jens L