Matchreferat

Vanneberga IF - Rinkaby IF   2-2 (0-1)

0-1 Mikael Gellerhorn (40)

1-1 Andreas Stjernfeldt (59)

1-2 Tobias Bergqvist (62)

2-2 Andreas Johansson (91)

Varningar:

Kristoffer Persson

Matchens lirare:

Johan Palmehag

Matchen:

Så var det äntligen dags för matchen med stort M, hemmamötet med Rinkaby. Redan innan matchen stod det klart att detta skulle bli en fest, inmarsch med knattar från respektive förening, matchboll levererad från ovan och godisregn var bara några av de saker som gjorde matchen till en fest. Trots en lång skade- och avstängningslista var det ett bra lag VIF kunde ställa upp med och inte skulle väl ärkefienden få bryta den förlustfria sviten.

När väl matchen drog igång var det Rinkaby som startade bäst de första fem minuterna, bl a fick Henke göra en bra räddning på en ganska bra chans för bortalaget. Efter tio minuter hade VIF hittat rätt i positionerna och jämnat ut spelet. Första halvlek blev till stor del ett ställningskrig, VIF kom till flest avslut men Rinkaby hade det bästa, en nick i ribban efter hörna. Det skulle dock komma ett mål innan paus, Erik missar en undanrensning på mittplan och Rinkaby utnyttjar detta med en fin kontring som slutar i ett välplacerat skott vid Henkes vänstra stolpe.

Trots underläge i paus fanns det ingen anledning att deppa inför andra halvlek, andra halvlek har under hela året varit VIFs styrka och skulle man kunna fortsätta som i första halvlek skulle även de riktigt farliga chanserna komma.

Andra halvlek hann knappt börja innan Sinan träffade stolpen bakom den i halvlek inbytte målvakten och detta visade att VIF absolut inte hade några planer på att vika ner sig. Efter en knapp kvart kom också kvitteringen, efter en lång frispark in i straffområdet dök Ante upp bakom alla andra och kunde med en nickskarv förlänga bollen in i nätmaskorna. Efter målet kändes det som om det skulle bli VIFs match, redan innan målet hade VIF börjat dominera spelet ganska rejält. Bara tre minuter efter kvitteringen kom dock en rejäl kalldusch, Henke skulle bara plocka ner en hörna när bollen gled honom ur händerna och det var bara för den lyckliga Rinkabyspelaren att nicka bollen i tomt mål. Efter detta började VIFs jakt på ytterligare en kvittering, ett antal gånger är det väldigt nära men bollen ville inte in. Med ca tio minuter kvar flyttade hemmalaget upp en spelare från försvaret till anfallet i ett sista försök att få till en kvittering. Detta öppnade också för kontringar för Rinkaby och Henke fick revanschera sig med en fin räddning på ett skott som ändrade riktning på en försvarare. Trots ytterligare några halvchanser för VIF började det kännas som om årets första förlust skulle komma när klockan gick in på tilläggstid. Dock har man i år fått lära sig att man aldrig ska räkna bort VIF och i 91:a minuten letade sig ett inspel från högerkanten hela vägen fram till Adde som behärskat placerade in bollen mellan benen på målvakten. Efter detta kom inget av laget nära ytterligare ett mål och matchen slutade precis som i lagens första möte oavgjort.

Med tanke på hur matchen utvecklade sig får vi nog vara nöjda med en poäng även om VIF kanske var det lite bättre laget om man ser till hela matchen. Efter en mycket bra vårsäsong går vi nu till sommaruppehåll i serieledning med minst två poäng (max fyra) och det är ju ett intressant utgångsläge inför en garanterat spännande höstsäsong.

Henrik J

Thomas P Johan P Jens P