Rinkaby IF - Vanneberga IF   3-3 (1-1)

1-0 Jonas Andersson

1-1 Mattias Svensson

2-1 Fredrik Nilsson

3-1 Lars Alstedt

3-2 Martin Friberg

3-3 Rikard Persson

Kristoffer Persson

Så var det äntligen dags för årets upphaussade seriepremiär borta mot Rinkaby. Efter försäsongens alla skador så var alla friska och hela lagom till seriepremiären.

I matchinledningen verkade det dock som om VIF-spelarna inte riktigt förstått att serien dragit igång och Rinkaby tilläts dominera spelet. Årets första baklängesmål kom också, tyvärr på ett lite snöpligt sätt när Henke misslyckades med en rensning så kunde en av hemmalagets anfallare kallt lobba in bollen. Efter 25 minuter hade VIF jobbat sig in i matchen och kunde också kvittera när Lillen efter en frispark kunde slå in bollen i det tomma målet. Under den sista kvarten (som egentligen var den enda spelmässig bra perioden av VIF) hade även Lillen en boll i stolpen.

Andra halvlek började VIF bra och därför kom Rinkabys ledningsmål efter fem minuter i andra lite olämpligt (ytterligare en bjudning). Efter detta blev matchen mer lik början att första halvlek, Rinkaby spelade stabilt bakåt och VIF hade väldigt svårt att ta sig till några målchanser då spelet nästan endast bestod av chansartade långbollar. När det återstod lite mindre än en kvart kontrade också hemmalaget in målet som de flesta trodde var "spiken i kistan".

Direkt efter detta gick VIF över till att spela med tre man på topp och det viktiga reduceringsmålet kom nästan direkt då Friberg drog in en snygg yttersida via stolpen. Efter detta fortsatte VIF att anfalla vilt och med fem minuter kvar kom kvitteringen när Rille nickade in 3-3. Faktiskt hade VIF också ett 4-3-mål inne som dömdes bort lite tveksamt men det hade kanske varit  lite för bra.

Som matchen utvecklades sig ska nog VIF vara nöjda med det ganska rättvisa oavgjorda resultatet även om Rinkaby säkert var besvikna över den tappade ledningen. Spelet däremot var inte mycket att glädjas över för VIFs del då det pga dålig rörelse och dåligt tålamod ofta slutade i chansartade (ofta långa) passningar. Trots detta blev det ändå en poäng och borta mot Rinkaby är detta ändå ett helt OK resultat. Nu får VIF istället visa vad man går för spelmässigt nästa helg mot Österslöv.

Thomas P Martin N Jens L

Johan P Marcus S