Vanneberga IF - Åsums BK   2-1 (1-0)

1-0 Mattias Svensson (35)

1-1 Robert Barsoum (48)

2-1 Kristoffer Persson (65)

Martin Friberg

Kristoffer Persson

Efter förra veckans seger var det nu dags att ta emot hittills poänglösa Åsum. Dock har det alltid varit tuffa matcher mot Åsum så vi visste innan matchen att det inte skulle bli någon lätt match, speciellt då de fick tillbaka några ordinarie spelare som tidigare saknats.

Matchen började ganska jämnt med ett visst spelövertag för hemmalaget. Dock slarvade VIF då och då och blev av med bollen på fel ställe på plan vilket gjorde att Åsum kunde göra det dom är bra på, nämligen att ställa om snabbt. Bortalaget lyckades också skapa några chanser på sina omställningar men det kändes ändå som om VIF var det bättre laget. Efter en dryg halvtimme visade också hemmalaget vad man går för när Lillen efter ett snyggt anfall kunde nicka in Fribergs inlägg. Efter detta ökade VIF tempot och dominerade fram till halvtid.

Det var med positiva känslor andra halvlek startade, dock dröjde det bara några minuter innan det var utjämnat. Efter, just det, en kontring kunde Åsum kvittera. Efter detta blev det lite stressat i VIF och matchen stod verkligen och vägde. Med ungefär 25 minuter kvar lyckades VIF trots det ta ledningen igen när Stoffe P kunde stöta in ett inlägg vid första stolpen. Efter detta tog VIF över lite grand och var ett par gånger ytterst nära att avgöra. Åsum gav dock inte upp och var i en rörig situation framför Henke väldigt nära att kvittera. Närmre än så kom inte Åsum och VIF tog andra raka hemmasegern.

Trots att inte spelet stämde till 100 % var ändå VIF det bättre laget och tog en ganska rättvis seger även Åsum visade att man är mycket bättre än inledningen på serien visar. Att vinna matcher när man inte spelar på topp är en styrka och det kommer säkert visa sig viktigt när serien summeras.

Thomas P Martin N Jens L

Erik P