Vanneberga IF - Åhus IF   2-0 (0-0)

1-0 Mattias Svensson (60)

2-0 Kristoffer Persson (85)

Johan Palmehag

Kristoffer Persson

Jens Larsson

Efter tre raka segrar var det nu dags för toppmöte mot tabelltrean och en av seriefavoriterna, Åhus IF.

Matchen började ganska jämnt och inga direkt målchanser skapades första kvarten. Efter detta tog hemmalaget över mer och mer och började också vaska fram målchanser, Friberg sköt utanför i ganska bra läge och Lillen träffade burgaveln från ungefär samma position. Åhus däremot hade väldigt svårt att skapa några heta chanser, ett par hörnor var det närmaste ett mål de kom i första halvlek. Det spelmässiga övertaget för VIF stod sig halvleken ut och det borde också blivit något mål men Fribergs skott från straffområdeslinjen (efter ett snyggt anfall) smet precis utanför och Palmehag skott i bra läge täcktes undan av en försvarare.

I början av andra halvlek började VIF, såsom så ofta lite trevande och Åhus tillåts för spelet de första 10 minuterna. VIF kämpade sig dock in i matchen och efter ungefär en kvart kunde Lillen, efter samspel med inhoppande Adde, runda målvakten och rulla in sitt sjunde (!) mål för säsongen. Åhus-spelarna försökte få det till offside men det kändes som om målet var korrekt. Efter detta tog Åhus över lite grand igen och VIF hade lite svårt att få fast bollen på bortalagets planhalva. Trots detta dröjde det till med ungefär 10 minuter kvar innan Åhus fick fram någon het kvitteringschans, då de två gånger om hade nickar som strök ribban och stolpe. Med fem minuter kvar så avgjordes matchen när VIF kontrade, det såg ut som Åhus skulle reda upp kontringen men slarv av en försvarare gjorde att Stoffe blev helt ren med målvakten och där gjorde han inget misstag. Efter detta slängde bortalaget fram allt de hade och var 3-4 gånger om ytterst nära att kvittera men Henke kunde med tur och skicklighet (och hjälp av någon försvarare på mållinjen) freda sitt mål.

Ytterligare en seger, den fjärde raka, kan nu läggas till handlingarna. Första halvlek var den bästa VIF gjort hittills i år och då skulle man också haft ledningen med minst ett mål och andra var spelet sämre men då plockades i stället kämpatakterna fram och då kom också utdelningen. Dock vann också Ovesholm så serieledningen får vänta. Nästa vecka är det dags för nästa tuffa match, då väntar seriefavoriten Linderöd som fått en tuff start på serien och som nog måste vinna om man inte ska hamna för långt efter.

Thomas P Martin N Jens L

Andreas S, Andreas J, Markus S, Erik P