NYHETER 2007

Tränaren summerar [2007-06-30]

Hej supportrar/spelare!

Då var det äntligen dags för lite sommarvila, det kunde faktiskt inte ha kommit mer lägligt. Inte för att det har gått dåligt rent resultatmässigt utan för ett antal spelare behöver "slicka såren" och komma tillbaks skadefria till den spännande höstsäsongen som väntar.

Förra gången jag summerade avslutade jag med att skriva att det hade varit trevligt att gå till sommarvila som serieledare, vilket vi lyckades med. I och för sig tog övriga topplag in på oss i de avslutande omgångarna och Åhus som ligger tvåa i serien är endast två poäng efter och därefter är det ett koppel av lag som har visat att de vill vara med och slåss om seriesegern till hösten, spännande!

Just till hösten har klubben gjort klart med en ny spelare, nämligen Ronnie "Gonna" Olsson. Ronnie kommer närmast från Nosaby IF, där han har gjort ett antal säsonger. Ronnie är en mycket duktig fotbollsspelare som ska känna sig välkommen till Vanneberga IF.

Om vi återgår till vårsäsongen måste jag säga att spelarna har gjort det fantastiskt, bara det att inte ha förlorat på 12 omgångar är värd en stjärna i sig. Det har varit hög koncentration vecka efter vecka, såväl vad det gäller träning som match vilket i sin tur har lett till det vi gör oftast har hållt hög kvalité. Just detta (ovan), fortsätta ha roligt tillsammans och fortsätta stödja varandra inom gruppen är viktiga pusselbitar som även måste infinna sig under höstsäsongen för att resultaten ska fortsätta gå vår väg.

Vad det gäller de avslutande matcherna i juni, fyra till antalet, kryssade vi i 3 matcher samt en seger borta mot Viby. Givetvis gladdes segern mot Viby mest, ett Viby som vi i alla fall under min tid som tränare har haft mycket svårt mot. Här var det dock inget snack om var segern skulle gå, vi vann med klara 3-0 och spelarna visade verkligen klass rakt igenom.

Annars var det hemmamötet mot Rinkaby, då serien vände, matchen man framförallt har på näthinnan. Det var derby, fantastisk inramning och toppmatch på en och samma gång. Det enda som egentligen fattades var ju en seger, men man kan ju inte få allt.. Matchen i sig var väl inte den mest välspelade däremot innehöll den mycket känslor och kamp, precis som en derbymatch ska vara. Rinkaby såg länge ut att gå mot segern, men återigen visade vi en otrolig moral och när väl Andreas Johansson tryckte in kvitteringen i den 90:e minuten var det en härlig glädje där rättvisa till slut skipades.

Övriga två matcher slutade således också oavgjort. Matchen mot Kiaby var vi värda ett annat resultat, men en storspelande Kiaby-målvakt grusade våra planer och vi fick nöja oss med en pinne. Matchen mot Ovesholm däremot ska vi vara glada att vi fick 1 pinne. Ovesholm var bra, ett välorganiserat lag som krymte ytorna för oss i 90 minuter. Har man då inte den rätta inställningen från minut 1 är det väldigt svårt att hota ett sådant lag. Dock visade vi återigen stark moral och när vi väl blev en man mindre (60:e min) på banan var det precis som vi förstod allvaret och började stå upp för varandra igen. Jag har sagt det tusen gånger, inställningen är A och O!!!

Vad det gäller B-laget i denna månaden gick det mycket bra. Efter en trevande inledning på serien tog vi 10 poäng utav 15 möjliga och spelet har börjat ta form mer och mer. Framförallt har anfallsspelet stundtals varit lysande där verkligen alla spelare oavsett position har velat vara med och anfalla. Mixen med lite äldre och alla unga och nya spelare har varit bra och framförallt har de yngre spelarna börjat växa in i kostymen allt mer, härligt!

Vidare känns det som att det är på sin plats att nämna vår fantastiska klack, vilket engagemang! Jag kan väl själv erkänna att jag trodde klacken skulle hålla igång de första 2-3 omgångarna och sen lägga ner, men oj vad fel jag hade... I och för sig borde jag ha förstått, med killar som Magnus Rosengren, Jesper Ström och Fredrik Hultén i spetsen är ingenting omöjligt.

Till sist men absolut inte minst vill jag här och nu ta död på alla rykten som personer i klubbar, dels i vår serie och även andra klubbar från andra serier sprider, nämligen att vissa spelare i föreningen har betalt för att spela i Vanneberga IF. I samråd med Vanneberga IF:s ordförande vill vi nu starkt dementera detta och där ligger ingen som helst sanning i dessa rykten. Ett tips, ni som snackar skit och hittar på en massa saker utan ha någonting överhuvudtaget på fötterna borde istället undersöka varför och hur en klubb i dessa sammanhang kan må så bra som Vanneberga IF gör. Jag är själv inne på min andra säsong som tränare i Vanneberga IF och jag kan väl säga att jag är mycket imponerad hur klubben sköts. Framförallt finns där en rad personer, ingen nämd ingen glömd, som har ett sådant fantastiskt engagemang och hjärta som verkligen ställer upp för spelare och ledare i&a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;n bsp;alla lägen. Det ordnas mat efter träning/match, jippo och andra festligheter, fotbollsresor bara för att nämna något. Det behöver faktiskt inte vara svårare än så för att locka till sig spelare till en klubb.

Avslutningsvis vill jag bara önska alla en fortsatt trevlig semester, se till att njut och koppla av så mycket ni bara kan. Till spelare/ledare vill jag bara påminna om att träningen återigen börjar den 19/7. Veckan som följer kommer vi att delta i Gärdscupen, en mycket intressant turnering där vi får en bra mölighet att förberedda oss inför den spännande höstsäsongen.

MVH Jens