NYHETER 2006

Alliansen slut för VIFs del [2006-12-29]

Alliansen tog slut för VIFs del efter att förstalaget varit mycket nära att slå ut förhandsfavoriten Nosaby.

Efter att ha slagit ut Ovesholm och Degeberga de två första omgångarna. Båda matcherna slutade 5-4 till VIF efter att tidiga 3-0-ledningar slarvats bort två gånger om men i båda fallen reddes detta ut i slutet av matcherna. Detta bäddade för ett möte mot en av favoriterna till slutsegern i hela turneringen, Nosaby. Efter en mindre bra inledning på matchen med 2-0-ledning efter fem minuter till Nosaby, var det nog ganska många i Idrottshallen som trodde att det skulle bli en enkel seger för favoriterna men VIF ville annorlunda. Efter att Nosaby dragit på sig en 1-minutsutvisning spelade man sig fram till två öppna lägen och på det andra tryckte Palmehag in reduceringen. Efter detta var slutet av första halvlek helt jämn. I andra halvlek märktes det tydligt att Nosaby var rejält skakade. Tre gånger om var det nära en kvittering för VIF, Frippe med ett fint volleyläge, Palmehag med ett skott i stolpen och Thomas med ett skott i ribban. Trots dessa chanser och VIFs bästa insats i Alliansen på många år så lyckades Nosaby hålla undan och vinna med 2-1.

Även andralaget åkte ur med flaggan i topp. Efter att ha seedats (!) fram till omgång två så ställdes dom mot blivande seriekonkurrenten Österslövs förstalag. Efter en tillknäppt första halvlek med mycket disciplinerat försvarsspel från VIF stod det 0-0. Detta stod sig tre minuter in i andra då Taggen drog på sig ett mycket onödigt rött kort. I det efterföljande numerära överläget gjorde Österslöv 1-0. Efter detta öppnade matchen sig lite och VIF skapade ett antal målchanser men stolpe, ribba och målvakt gjorde att Österslöv kunde hålla undan och vinna.

Fotnot. Nosaby tog sig efter den lite tursamma segern mot VIF, hela vägen fram till final där man förlorade mot KFF.